Rabarbar i ciasto drożdżowe

czwartek, 31 maja 2012 · Posted in , ,


wpis zrealizowany przy współpracy z www.whitechocolatemoccha.com
 Przyszedł sezon na rabarbar!!! Zupełnie niedoceniany i chyba mało popularny u nas. JA ze swojego dzieciństwa pamiętam kompot z rabarbaru i to chyba wszystko niestety:(
Ostatnio Jamie pokazywał fajny deser z rabarbarem i słodką śmietanką, obiecuję że zrobię i wszystko Wam opowiem.
Ale dziś prezentuję ciasto drożdżowe, które znalazłam u, jak zwykle niezawodnej, Asi z Kwestii smaku. To jest ciasto potwór! Rośnie jak szalone, w każdej formie, zabiera naprawdę kupę czasu na przygotowanie, a do tego jest tak genialnie pyszne, że znika w ciągu kilku chwil....
Warte jest tego wszystkiego.
Szczególnie jak po jego upieczeniu można usiąść gdzieś w plamie słońca i zajadać popijając szklaną zimnego mleka...to mój ulubiony zestaw:)

Składniki:


Ciasto drożdżowe:
  • szklanka mleka,
  • szklanka cukru,
  • 1 kostka masła (200g)
  • 4 jajka,
  • 25 g świeżych drożdży,
  • 4 szklanki mąki pszennej,
  • 600-700 g rabarbaru,
  • cukier puder (to ewentualnie do posypania ciasta)
Kruszonka:
  • 150 g mąki pszennej,
  • 50 g mąki ziemniaczanej,
  • 50 g cukru pudru,
  • 125 g schłodzonego masła.

W rondelku podgrzać mleko z cukrem i dodać masło. Cały czas mieszając podgrzewać na średnim ogniu aż masło i cukier się rozpuszczą. Przelać do większej miski, przestudzić a następnie dodać jajka. Do jeszcze ciepłej masy jajecznej wkruszyć drożdże i dokładnie wymieszać. Przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na 2 godziny (blisko źródła ciepła, bez przeciągów), aż masa się spieni i zgęstnieje.
tak powinno wyglądać po dwóch godzinach, w zasadzie zrobi się z tego pianka, trochę jak ptasie mleczko, a najlepsze jest to że masa wciąż będzie ciepła, tak buszują w niej drożdże.
W czasie gdy rośnie ciasto proponuję przygotować rabarbar. Najpierw dokładnie umyć a następnie pokroić go na 1/2 cm kawałki. 
Przygotować kruszonkę: do miski przesiać obydwie mąki, dodać cukier i pokrojone na kawałeczki masło. Rozcierać składniki palcami aż powstanie kruszonka.
 Po dwóch godzinach kiedy masa jajeczna jest już gotowa dodać przesianą mąkę i wyrabiać przez 15 minut lub do czasu aż ciasto będzie gładkie, elastyczne i będzie odchodziło od ręki (nie będzie się do niej kleiło). Nie ma potrzeby dosypywania większej ilości mąki, choć ciasto będzie dość rzadkie. Ciasto można wyrabiać mikserem na średnio wysokich obrotach specjalną końcówką (lub końcówkami) do ciasta drożdżowego, można też wyrabiać ręką. Przy wyrabianiu chodzi o wtłoczenie w ciasto jak najwięcej powietrza. 
 Wyrobione ciasto przełożyć do blaszki, ja wykorzystałam do tego celu tortownicę o średnicy 28 cm. Za pierwszym razem zrobiłam w mniejszej 24 cm i ciasto mi wylazło. Blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia, przytrzymałam go żabkami, i przelać ciasto z miski.   
Na ciasto wyłożyć rabarbar a następnie rozsypać kruszonkę. Odstawić w ciepłe miejsce (blisko źródła ciepła, bez przeciągów) na 40 minut do czasu aż ciasto podrośnie. (przypominam mój sposób, ciasto stawiam blisko piekarnika który w tym czasie się nagrzewa)
Nagrzać piekarnik do 180 stopni, wstawić do środka blaszkę z ciastem, drzwiczki otworzyć i piec tak ciasto przez 20 minut (w tym czasie urośnie). Następnie zamknąć piekarnik i piec przez około 30 - 45 minut aż brzegi ciasta ładnie się zrumienią na złoty kolor.
 Zupełnie nie przejmujcie się tym że ciasto wygląda jak góry i doliny (moje dzieło poniżej) absolutnie nieidealne, z dużym kraterem wewnątrz;]
 ale i tak wyszło pyyyszne:)
Z czym można jeszcze zrobić to ciasto? Podpowiedzcie mi..
  

Leave a Reply

Obsługiwane przez usługę Blogger.